Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga är det bara att kontakta oss!
FAQ
Var köper jag reservdelar?
Vi lagerför alla elektroniska komponenter såsom hubbar, motorer och sensorer. Söker du enstaka LEGO element bör du först se i den extrapåsen som följde med vid leverans i t.ex. SPIKE Prime. Finner du den inte där lagherför vi för vissa artiklar en eller flera reservdelspåsar. Andra delar än de som ingår i påsarna kan beställas direkt från LEGO. Enklast är att skriva in setnummer så får du upp bilder på alla ingående element.
https://www.lego.com/sv-se/pick-and-build/pick-a-brick
Trasiga delar
Finns det trasiga delar i ditt nya LEGO Education set? Då ska detta rapporteras direkt till LEGO Education.
Jag tror mitt batteri till min hub är trasigt. Vad gör jag?
Säkerställ att det är batteriet till din hub som är trasigt genom att ta ett batteri från annan hub och felsök. När du konstaterat att det är batteriet som är trasigt så går det att gratis beställa nytt så länge inte garantitiden på 2 år inte har passerats. Det gör du direkt från LEGO Education genom att rapportera ditt ärende här:
https://legoeducation.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/3/create/52
Är garantitiden passerad kan du köpa nytt batteri av oss direkt under tillbehör.
Det saknades delar i min box vid leverans. Vad gör jag?
Det är väldigt, väldigt sällan det saknas delar. I nästa alla fall när kund kontaktar oss hittas senare elementet. Dubbelkolla allt emballage, golvet osv. Det är inte ovanligt att delar gömt sig inuti andra delar. Inte minst kan små element gömma sig i gummidäck! Kolla och dubbelkolla! Om det trots allt saknas delar vid leverans så kontaktar du LEGO direkt. De har väl fungerande rutiner för detta och är snabba på att skicka nya delar. Det är enkelt att utfylla rapporteringsschema. Vi på FIRST Scandinavia lagerför inte lösbitar.
Rapportera saknade delar här:
https://www.lego.com/sv-se/service/replacement-parts/missing
Min hub går inte att ladda. Vad gör jag?
Har hubben lagrats med tomt batteri över en längre tid, typiskt > 6 mån? Då finns risken att ditt Litium-Jon bartteri inte går att ladda längre. Nästan alla moderna laddningsbara innehåller denna batterityp. En batterityp med fina egenskaper men de har en svaghet: Aldrig långtidslagra ett Litium-Jon batteri utan att först ladda upp det.
Se LEGOs skötselråd:
Please note the following general recommendations on how to store lithium-ion batteries in order to maximize battery lifetime, such as those found in SPIKE Essential.
Store the battery at 15-25° C/ 59-78° F and 20-70% RH (relative humidity). For long-term storage separate battery from hub.
Charge battery every 6 months (minimum).
If the hub isn’t going to be used for an extended period, we suggest charging the battery before storing it. Storing the hub with a drained battery is not recommended.
https://education.lego.com/en-us/product-resources/45345-spike-essential-resource-page/troubleshooting/spike-essential-faqs/