Beskrivning
BricQ Motion Essential
Ålder: 6+
Målet med det här konceptet är att öka kunskapen inom STEAM (vetenskap, teknik, ingenjörskonst, konst och matematik) genom att experimentera med krafter och rörelse.
BricQ Motion bidrar till att främja förståelsen för naturvetenskap genom att erbjuda enkla, praktiska inlärningsupplevelser utan behov av motorer, sensorer och annan elektronik. Eleverna kommer att uppleva spännande ”aha”-ögonblick när de får klossarna att röra sig med handkraft.
Vad får du som lärare med BricQ Motion Essential?
LEGO® Education BricQ Motion Essential är utformat för att du som lärare i de lägre klasserna enkelt ska kunna genomföra engagerande undervisning i matematik och naturvetenskap. Med sport som tema är lektionerna indelade i två enhetsplaner; ”Att vinna med vetenskap” och ”Träna för att vinna”. I de olika lektionerna utforskar eleverna krafter, moment, rörelse, tyngdkraft och Newtons lagar medan de arbetar med roliga, praktiska och engagerande uppgifter. Med BricQ Motion Essential har du en bra grund för att uppfylla flera ett brett urval av centralt innehåll i Lgr22.
Vad lär sig eleverna?
Lektionerna är utformade med följande fokus på lärande:
- utforska variabler och utveckla smartare och bättre lösningar
- registrera data och använda data för att utveckla hypoteser och känna igen mönster
- hur påverkar skjut- och dragkraft rörelsen
- utveckla hypoteser om hur krafter som verkar på ett objekt kan ändra dess rörelse
- observera och mäta rörelsen hos ett objekt för att känna igen ett mönster
- förstå skillnaden mellan massa och volym
- experimentera och mäta effekten av balanserade och obalanserade krafter på ett objekt
- engagera eleverna i vetenskap genom att göra undervisningen verklig och relevant
- hjälpa eleverna att tänka kritiskt
- utveckla idéer, skissa, designa, bygga prototyper, bygga, testa, iterera, omkonstruera och experimentera för att skapa sina egna mekanismer
I BricQ Motion Essential arbetar eleverna processorienterat, där utforskande, skapande och delande står i fokus. I utforskningsfasen betonas samarbete och kommunikation. Eleverna arbetar i par och ställs inför en utmaning. Att skapa handlar om att bygga, testa och förbättra lösningen. Delandet innebär att förklara och presentera sin lösning.